با ۱۵ درصد صرفه‌جویی در مصرف برق تابستان امسال قطعی برق نداریم قیمت جدیدترین موبایل‌های سامسونگ و شیائومی در بازار چقدر است؟ (۶ تیر ۱۴۰۳) وام نهضت ملی مسکن ۸۰۰ میلیون تومان شد آخرین وعده‌های بورسی نامزد‌ها چه بود؟ نظارت بر بازارسیاه نوار تست قندخون در مشهد جهش بورس در آخرین روز کاری قبل از انتخابات | گزارش وضعیت بازار سهام (۶ تیر ۱۴۰۳) طلا و سکه امروز در مشهد چقدر قیمت خورد؟ (۶ تیر ۱۴۰۳) قیمت امروز طلا، سکه، ارز و رمزارز‌ (۶ تیر ۱۴۰۳) | حباب سکه باد کرد قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۶ تیر ۱۴۰۳) | تویوتا کرولا ۲ میلیارد و ۹۷۰ میلیون تومان شد قیمت خودرو‌های داخلی افزایش یافت | رانا پلاس ۶۱۵ میلیون تومان (۶ تیر ۱۴۰۳) تعیین نرخ رشد اجاره‌بها در هجدهمین جلسه شورای‌ عالی مسکن درخواست از دولت برای ترمیم احکام حقوقی کارمندان چرا فروش طلای دست‌دوم ممنوع شد؟ | فرصت یک‌ماهه به فروشندگان طلای دست‌دوم برای تغییر رسته شغلی برای اصلاحات اقتصادی از کجا باید شروع کرد؟ دومین عرضه‌اولیه سال ۱۴۰۳ به بازار سهام می‌آید | چقدر نقدینگی لازم است؟ میوه و صیفی‌جات در بازار امروز مشهد چند؟ (۶ تیر ۱۴۰۳) | آلو سیاه و زرد ۲۵ هزار تومان فناوری‌های دانش‌بنیان کشاورزی راهی به مزارع ندارند افزایش مشتریان سپرده‌های بلندمدت بانکی روند کاهشی قیمت برخی از کالاهای اساسی (۵ تیر ۱۴۰۳) + جزئیات وضعیت واریز سود مرحله سوم سهام عدالت چه زمانی مشخص می‌شود؟ ثبت معاملات در سامانه املاک و مستغلات الزامی شد (۵ تیر ۱۴۰۳) آیا الان وقت خرید طلاست یا بعد از انتخابات؟ فروش طلای دست دوم به‌صورت رسمی ممنوع شد آیین‌نامه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان ابلاغ شد (۴ تیر ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

تولید در تنگنای نقدینگی و مواد اولیه | ۱۴۹ واحد تولیدی راکد در خراسان رضوی

  • کد خبر: ۲۳۳۳۳۶
  • ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۳
تولید در تنگنای نقدینگی و مواد اولیه | ۱۴۹ واحد تولیدی راکد در خراسان رضوی
بررسی وضعیت واحد‌های تولیدی راکد در خراسان رضوی نشان می‌دهد، از ۲۱۹واحد اشاره‌شده ۷۰واحد امکان راه‌اندازی دوباره را داشتند که ۳۵ واحد احیا شدند. اما ۱۴۹ واحد تولیدی راکد که هیچ امکان احیا، بهره‌برداری یا توسعه نداشتند، پروانه بهره‌برداری آنها لغو یا تعلیق شد.

به گزارش شهرآرانیوز، رویکرد دولت سیزدهم در بخش صنعت و تولید، رونق بازار کار و احیای واحد‌های تولیدی راکد است. این مهم به عنوان یکی از سرفصل‌های کاری دولت از ابتدای فعالیت خود در دستورکار قرار گرفته است. براساس آمار‌های اعلام شده، تعداد ۳۰۸کارخانه راکد از ابتدای دولت سیزدهم به چرخه تولید در خراسان رضوی بازگشته است.

همچنین براساس اعلام اداره کل صمت خراسان رضوی، سال گذشته وضعیت همه واحد‌های تولیدی در داخل و خارج از شهرک‌های صنعتی با همکاری شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی و تشکل‌های بخش خصوصی بررسی شد که به شناسایی ۲۱۹واحد راکد تولیدی منجر شد. 

پس از بررسی وضعیت واحد‌های تولیدی راکد در خراسان رضوی، از ۲۱۹واحد اشاره‌شده ۷۰واحد امکان راه‌اندازی دوباره را داشتند که مشکلات آنها در بخش‌های مختلف پیگیری و راهکار‌هایی برای حل آنها اتخاذ شد که درنهایت تاکنون ۳۵واحد تولیدی به طور قطعی احیا شدند و بقیه در مسیر احیا قرار گرفته‌اند. اما ۱۴۹واحد تولیدی راکد که هیچ امکان احیا، بهره‌برداری یا توسعه نداشتند، پروانه بهره‌برداری آنها لغو یا تعلیق شد.

گزارش مرکز آمار از واحد‌های راکد

در گزارش جدید مرکز آمار ایران دلایل غیرفعال بودن کارگاه‌های صنعتی ۱۰ نفر کارکن و بیشتر منتشر شده که بر این اساس از تعداد ۲۰۷۴۴ کارگاه صنعتی ۱۰ نفر کارکن و بیشتر مراجعه شده، تعداد ۱۶۷۱ کارگاه صنعتی غیر فعال بوده‌اند که بیشترین فراوانی دلیل غیرفعال بودن، مربوط به ۱- تأمین‌نشدن مواد اولیه داخلی ۲- بی‌ثباتی اقتصادی بازار ۳- ناتوانی رقابت با کالا‌های وارداتی بوده است. مرکز آمار ایران در این گزارش مهم‌ترین دلایل راکد بودن واحد‌های صنعتی در استان‌های مختلف را هم بررسی کرده است.

وضعیت خراسان رضوی

این گزارش دلایل راکدبودن تعدادی از واحد‌های صنعتی در خراسان رضوی را بررسی کرده است. تأمین‌نشدن مواد اولیه داخلی به دلیل مواردی از قبیل کمبود نقدینگی با ۳۵ مورد، درحال آماده‌سازی با ۳۳ مورد و نبود ثبات اقتصادی در بازار با ۲۸ مورد جزو مهم‌ترین موارد راکد بودن واحد‌های صنعتی مورد بررسی خراسان رضوی بوده‌اند.

کمبود مواد اولیه

بررسی‌ها نشان می‌دهد که یکی از مهم‌ترین دغدغه فعالان حوزه تولید و صنعت مربوط به وضعیت تأمین مواد اولیه می‌شود. تولیدکنندگان طی سال‌های اخیر با مشکلات زیادی از جمله گرانی مواد اولیه و تغییر قیمت در فاصله‌های کوتاه‌مدت در بورس کالا روبه‌رو هستند؛ به گونه‌ای که یکی از مهم‌ترین دلایل تعطیلی واحد‌های تولیدی مباحث مربوط به تأمین مواد اولیه است.

دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در گفتگو با شهرآرا با بیان اینکه در چند وقت اخیر تأمین مواد اولیه واحد‌های تولید با مشکل روبه‌رو شده است، می‌گوید: واحد‌های تولیدی در حوزه تخصیص ارز مورد نیاز برای واردات مواد اولیه دچار مشکل هستند به طوری که برخی واحد‌ها از ابتدای امسال تاکنون به دلیل کمبود مواد اولیه تولیداتشان کاهش یافته است.

همین مسئله سبب شده تا واحد‌های صنعتی نتوانند از تمام ظرفیت خود برای تولید استفاده کنند. احد خوشرو می‌افزاید: مدت‌زمان انتظار فعالان اقتصادی برای تخصیص ارز از ابتدای امسال افزایش یافته و باوجود اهمیت تحقق شعار جهش تولید با مشارکت مردم، عملا اقدامی برای این تخصیص صورت نگرفته است.

فرسوده‌بودن ماشین‌آلات

از دیگر مشکلات مهم تولیدکنندگان باید به وضعیت نامناسب تجهیزات و ماشین‌آلات اشاره کرد، به گفته تولیدکنندگان، بخش مهمی از تجهیزات فرسوده و قدیمی بوده و از فناوری روز عقب است. همچنین ماشین‌آلات جدید هم بعضا پشت در‌های گمرک رسوب شده و به موقع به دست تولیدکننده نمی‌رسد.

دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به مشکل فرسوده‌بودن ماشین‌آلات برخی واحد‌های صنعتی می‌گوید: به‌دلیل تحریم‌ها دسترسی تولیدکنندگان به ماشین‌آلات روز محدود بوده و فقط می‌توانند از برخی کشور‌ها دستگاه‌های مورد نیاز خودشان را تأمین کنند. در کنار این مسئله بعضا انحصاری که در بازار‌ها به بهانه حمایت از تولید داخل انجام می‌شود هم سبب شده تا فرایند نوسازی ماشین‌آلات واحد‌های صنعتی کند شود. 

خوشرو می‌افزاید: به عنوان مثال چند واحد دانش‌بنیان به بهانه اینکه ماشین‌آلاتی را تولید کرده‌اند، واردات را ممنوع می‌کنند. این در حالی است که بعضا میزان تولیدات آنها جوابگوی تقاضا‌های واحد‌های صنعتی نیست و همین مسئله نوسازی دستگاه‌ها را با مشکل روبه‌رو می‌کند. وی با بیان اینکه تولید صنعتی، تشنه سرمایه در گردش است. 

در واقع تورم، عامل اصلی تقاضای بنگاه‌های صنعتی برای تسهیلات است، بیان می‌کند: تورم وضعیتی را تحمیل کرده که صنایع به دلیل افزایش هزینه تولید، نیاز بیشتری به سرمایه در گردش پیدا می‌کنند و هم‌زمان شبکه بانکی به دلیل تورم، قادر به رفع عطش مالی صنایع نیست. برای حل مشکل تولید باید سیاست هدایت تأمین نقدینگی به سمت فعالیت‌های مولود و سیاست‌های ضدتورمی به‌طور هم‌زمان اجرا شود.

کمبود نقدینگی

تورم بالای ۴۰ درصد در سال‌های گذشته منجر به بی‌ثباتی قیمت‌ها شده است؛ بررسی وضعیت بخش صنعت بیانگر آن است که به دلیل تورم بالا در اقتصاد ایران، این بخش بیش از پیش نیازمند تأمین نقدینگی و سرمایه در گردش شده است.

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و تأمین مالی اتاق بازرگانی خراسان رضوی به مشکلات تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی در تحقق جهش تولید اشاره کرده و می‌گوید: بانک مرکزی از یک‌سو طی دو سال گذشته سیاستی انقباضی در اعطای تسهیلات بانکی اعمال کرده که منجر به کاهش چشمگیر اعطای تسهیلات سرمایه ثابت و سرمایه در گردش به بنگاه‌های اقتصادی شده است و از سوی دیگر این نهاد «رتبه اعتباری» را به عنوان یکی از شروط اصلی ارائه تسهیلات به واحد‌های اقتصادی در نظر گرفته که عملا به مانعی جدی برای کسب‌وکار‌ها بدل شده است. 

فرهاد سحرخیز تأمین نقدینگی را امری حیاتی برای فعالیت صنعتی و بازرگانی بیان می‌کند و می‌گوید: در این شرایط نیازمند آشنایی هرچه بیشتر فعالان اقتصادی با ابزار‌های جدید تأمین مالی و بازار‌های سرمایه هستیم. در این راستا تلاش ما در کمیسیون سرمایه‌گذاری و تأمین مالی اتاق مشهد این است که فرهنگ استفاده از این روش‌ها هرچه بیشتر در میان فعالان اقتصادی نهادینه شده و بخش‌های مختلف با ظرفیت بازار سرمایه در تأمین مالی آشنا شوند.

تولید در تنگنای نقدینگی و مواد اولیه

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->